E_g_o_r писал(а): возникает вопрос:
выходит, что у купивших Кугу ранее муфта стоит другой модификации? Чем же, интересно,отличается новая муфта?
Понятно, что ничего не понятно

Тема покрытая мраком.
Переводить лень, воткните в google он вам переведет
http://translate.google.ru/translate_t?hl=ru#
"
Generation III, on the market since 2004, is a further development of Haldex’ second generation. By
adding a check valve the already available feeder pump (a small pump to activate the system) could,
although limited, create pre-emptive torque capacity over the coupling. This solution is called precharge,
PreX™. In later versions of this generation the pre-emptive torque capacity has been
increased by means of a larger feeder pump.
To be introduced later this year (2007) will be the Haldex Generation IV. The cost driven
developments has favoured the pre-emptive techniques from the heavy PreX solutions in Generation
III to a Haldex coupling without a differential pump. Also, the proportional throttle valve has been
exchanged for a proportional pressure reducing valve. In order to create fast response of the coupling,
a hydraulic accumulator is kept filled by the feeder pump. The pressure reducing valve controls the
pressure drop between the accumulator and the piston which creates axial force onto the clutch
package.
Soon after the introduction of Haldex Generation IV, the introduction of Cross Wheel Drive, XWD™,
takes place in 2008 on a global platform. Although XWD existed in conjunction with former generations
as prototypes, it will first come on the market together with the fourth generation of Haldex LSC. XWD
is basically an electronically controlled limited slip differential that shares power pack and electronic
with the AWD system. Smart design also enables the XWD to be sold as an option within the same
platform.
"
В крации, преднатяг есть и в III поколении ( собственно он там и появился) и в IV, но реализован по разному. В третьем поколении за счет спец помпы которая поддерживает давление , в четвертом избавились от помпы и изменили клапана, что позволило снизить размер и вес муфты, а так же повысить скорость срабатывания .
Еще плюс четвертого поколения, оно может быть дополнено в будующем комплектом дисков для блокировки меж колесного дифференциала без замены основной муфты AWD.
Т.е позволяет производителю авто
предлагать
2WD
AWD ( муфта только между осями)
XWD (муфта между осями и между колесами)
Кстати, такую систему, по слухам, тестировал Hunday на свой новый Tucson. Пошла она в серию или нет на новом Tucson-e, скоро видимо станет известно.
ПЕШЕХОД.
don't worry, be happy